Nissan 350 Z – Klassiker redan som ny

Nya 350 Z är inget mindre än en klassiker som förenar Nissans sportvagnsarv med ny teknik och design. Den bygger på de framgångsrika Z-bilarna vars design, prestanda och prisvärdhet har fascinerat många köpare ända sedan första generationens 240 Z från 1969.

Nissan 350 Z gör intryck direkt på omgivningen. Designen är mycket medveten, den är inspirerad av gamla 60-talsklassikern 240 Z, formgiven av Albrecht Goertz (som även ritade BMW 507). Nya 350 Z har samma proportioner med den långa fronten och korta aktern, det triangelformade kupéutrymmet och linjen från det sluttande taket till bakluckan. Men karossformen är mjukare och modernare, alla lampenheter ser avancerade ut och det finns många fina detaljer som de lodräta dörrhandtagen, de grova avgasrören och Z-emblemen på skärmarna.

Z-bilarnas framgång har byggt på kombinationen av pris, design och köregenskaper. Nissan 350 Z verkar kunna hålla åtminstone löftet om design och körglädje tack vare den nya generationens chassi med dubbla tvärlänkar fram och bak plus de italienska Brembo Spa-bromsarna från Nissan Skyline GT-R. Den nyutvecklade 3,5 liters V6-motorn V6 på 280 hk/6.200 varv har ett bredare register tack vare bearbetade insug och kontinuerligt variabla kamaxlar (CVTC). Maximalt vridmoment på 371 Nm uppnås vid 4 800 varv. Körbarheten har förbättrats ytterligare genom att man använder elektroniskt gasspjäll, vilket ger stora möjligheter att reglera motorn under extrema förhållanden.

Den nya manuella 6-växlade kraftöverföringen har utvecklats speciellt för Nissan 350 Z. Den är tätstegad från 1:a till 5:e växlarna vilket ger bra acceleration medan sexan är en ren överväxel. Den nya kraftöverföringen är mycket kompakt, den är både mindre och lättare än föregående 5-växlade låda.

Bilens interiör är formad som en rugbyboll. Det finns gott om plats mellan förar- och passagerarstolarna medan kupéutrymmet smalnar av framåt och bakåt. De tre huvudinstrumenten följer med ratten och flyttas upp och ned för att ge bästa översikt oavsett förarens längd och hur ratten är inställd. I bagageutrymmet hittar vi ett stag prytt av ett Z-emblem mellan fjäderbenstornen. Z-arvet finns även i andra designelement i interiören som den mjukt sluttande T-formade instrumentbrädan och de tre mittmonterade instrumenten bestående av färddator, oljetryckmätare och voltmätare. Polerad aluminium i instrumentsargar, dörrhandtag, rattekrar mm förhöjer kvalitetsintrycket invändigt.

Allt detta kostar ordentligt med pengar. Runt 400 000 kronor kommer 350 Z att hamna på, vilket är rätt in i Boxster-territoriet. 350 Z är en av få japanska sportvagnar som har rätt att befinna sig där tack vare sin långa tradition, så tyvärr har den stora prislappen ett berättigande.

Pris: Cirka 400 000 kronor
0-100 km/tim: 6,0 sekunder
Toppfart: 250 km/tim
Motortyp: V6 Volym: 3 498 cc
Ventilsystem: 4 ventiler/cylinder 4 kamaxlar
Effekt: 287 hk/6 200 varv
Vridmoment: 371 Nm/4 800 varv
Transmission: Manuell 6 växlar
Drivning: Bak Bromsar fram/bak: Ventilerade skivor/ventilerade skivor
ABS: Ja + elektroniskt bromskraftfördelning, panikbromshjälp, antislir, antisladd
Styrning: Kuggstång Vändcirkel: 11,0 meter
Hjulställ fram: Dubbla tvärlänkar, skruvfjädrar, krängningshämmare
Hjulställ bak: Dubbla tvärlänkar, skruvfjädrar, krängningshämmare
Fälgtyp/storlek: Lättmetall 9×18 tum
Däckdimension: 225/45R18 fram; 245/45R18 bak
Hjulbas: 265 cm Spårvidd fram/bak: 153/155 cm Längd/bredd/höjd: 431/182/132 cm
Tomvikt: 1 460 kg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *