Jaguar XJ – Lättviktskatten

Få märken har lyckats behålla men ändå förnya sin design så skickligt som Jaguar. Ingen kan missta sig på att XJ är just en Jaguar, men ändå ser bilen fräsch och modern ut. Att formge en traditionstyngd bilmodell är en vandring på en smal spång, på ena sidan kan man ramla i ett träsk som heter “gammaldags design” och på den andra i det svarta hål som kallas anonymitet.

Det här är sjunde generationen XJ, som från början var beteckningen på projektet “eXperimental Jaguar”. En stor lyxbil i klass med Mercedes-Benz S-klass och BMW 7-serie. Och från början kunde XJ mycket riktigt konkurrera framgångsrikt med tyskarna, men sedan slarvade britterna bort byggkvaliteten. Först nu verkar det som Jaguar XJ återigen kan bli ett alternativ i stora prestigeklassen.

Limmad och nitad

Jaguar XJ är nämligen en riktigt avancerad bil, precis som den första generationen var när den presenterades 1968. Till att börja med har XJ en självbärande kaross i aluminium, liksom som Audi A8. Produktionstekniken är hämtad från flygindustrin med nitning och limning av plåtarna. Jaguar använder hela 3 180 nitar som slås igenom plåten med stor kraft och sedan fästs – någon borrning förekommer inte. Limmet läggs på med robotar under sammansättningen och härdar sedan i lackeringsugnen.

Limning används också i motorhuv och baklucka som liksom alla utvändiga plåtar består av speciell härdad aluminium – vitsen är att materialet blir hårdare och får inte småbucklor lika lätt som vanlig aluminiumplåt. I vissa detaljer används dessutom magnesium som är 30 procent lättare än aluminium.

Krockförberedd

Fördelen med aluminiumkarossen är lägre vikt, den är 40 procent lättare än motsvarande stålkaross. Med nitnings/limnings-tekniken blir karossen också 60 procent styvare än föregående XJ. I rena kilogram handlar det bara om 200 kg i viktskillnad jämfört med gamla XJ, men då får vi tänka på att den nya bilen har mer utrustning, bland annat en luftfjädring som även har aktiv krängningshämning med mera. Nackdelen med aluminium är att metallen är svårare att laga och svetsa, men det har Jaguar försökt kontra med bland annat skruvade detaljer i fronten och enkelt avlyftbara dörrar.

Utrustningen är förstås omfattande och speciellt interiören är påkostad som sig bör för en Jaguar. Det här innebär höga priser och nya XJ6 börjar på 599 000:- här i Sverige. Då handlar det om en V6-motor på 3 liter och 240 hk, den billigaste V8:an på 3,5 liter och 262 hk i XJ8 3.5L kostar 659 300:-, XJ8 4.2L kostar 739 300:- och har 300 hk. Kompressormatade XJR 4.2 med 400 hk hamnar på 879 500:- medan fullmatade XJ Super har samma motor och kostar hela 969 000:-. Priserna är med andra ord i nivå med konkurrenterna, vilket inte överraskar någon.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *