Allrounddäck – Detta är förmodligen den bredaste däckkategorin och en av de mest missförstådda. Ett allrounddäck är en blandning av sommar-, vinter- och MS-däck i ett enda däck. Tyvärr innebär det även att detta däck inte kommer att prestera bra under extrema förhållanden. Snö och is räknas som extremt förhållanden. Dessa förhållanden kräver däck som är gjorda för ändamålet. Detsamma gäller när du kör i lera och kraftigt regn. Så de här däcken fungerar bra i måttligt regn och lätt snö, men rekommenderas inte för vinterförhållanden och du bör vara försiktig när du är ute och kör och regnet öser ner.
Vinterdäck – Det hörs på namnet vad detta är för ett däck. Ett däck gjort för snö har RMA:s triangelformade märkning med en snöflinga i och är utformat speciellt för vinterkörning. Vinterdäck ska inte köras på under sommaren om du inte vill slita ut dem snabbt. Gummiblandningen i dessa däck smälter i värmen.
MS-Däck – Ett annat däck som många inte riktigt vet hur eller till vad det ska användas, är MS-däck. Anledningen är att dessa däck kan skilja sig åt och vissa är inte ens märkta med RMA:s snötriangel, så om du tänker använda dessa däck på vinterväglag bör du se efter vilken märkning dina däck har.
Prestationsdäck – Denna kategori är precis som namnet antyder gjord för prestanda. Många människor tenderar att köpa prestationsdäck även när de inte behövs. Saken är den att prestationsdäck är gjorda för snabb körning, tvära svängar osv. De flesta av dessa däck har som lägst en Z-märkning och avsedda för hastigheter över 185 km/h. De är också utformade för att kunna prestera i regn. Men kom ihåg att de flesta av dessa däck är dyra och slits snabbt ut, så om du inte verkligen behöver dem, bör du inte köpa dem.
Sommardäck – Ett gammalt begrepp från den tid då det inte fanns så många val. Nu betyder detta i princip allt annat än vinter.
Jag hoppas att jag har kunnat svara på några av de frågor du har om olika däckkategorier. Många människor missförstår skillnaden mellan dem. Tyvärr kommer det med tiden att finnas ännu fler typer och stilar, i själva verket finns det redan, men jag vill göra dig (läsaren) förvirrad genom att använda ännu fler begrepp, så som punkteringsfria däck, självförsörjande däck, med mera.