Chevrolet SSR – En lastbil som pacecar

Chevrolet följer Chrysler i spåren och tar fram gränsöverskridande modeller. GM hävdar att Chevrolet SSR är en korsning mellan en sportvagn och en pickup. För att bevisa vilka prestanda SSR har blev bilen en pacecar i Indianapolis 500 25 maj 2003. Det är första gången en lastbil leder startfältet i det här prestigefyllda loppet som gick för 87:e gången.

Egentligen är det fel att prata om korsning i sammanhanget, pickisfolket har länge byggt både höjda och sänkta flakbilar – SSR påminner starkt om ett ex av sistnämnda skolan försedd med 50-talsfront. Skillnaden är förstås att SSR har nedfällbart plåttak, på SLK-vis stuvar elektrohydraulik ned de två takhalvorna bakom stolarna på 30 sekunder. Flaket påverkas inte, taket hamnar inne i passagerarutrymmet.

SSR uttyds Super Sport Roadster, vilket är att ta i. Termen ekar av 50-talets fullblodssportvagnar, som definitivt inte hade flak… Men motorn har i alla fall muskler att vara snabb nog – SSR har fått GM:s senaste version av Chevy smallblock som har funnits i märkets bilar sedan 1955. Men det har hänt saker under 60 åren, för första gången har den 5,3 liter stora V8:an nu aluminiumblock. Det sparar 50 kg vikt trots att gamla smallblock var en ovanligt lätt motor. GM lugnar de som är oroliga för smallblock-V8:ans legendariska livslängd att aluminiumversionen ska hålla minst lika länge.

V8:an ger 294 hk i SSR-utförande. Kraften går via en 4-stegad automat till en torsendiff vid den stela bakaxeln – flakbil, javisst! Framtill hittar vi vanliga dubbla tvärlänkar med skruvfjädrar medan hjuluppsättningen är påkostad med 19-tummare fram och 10×20 tum bak. Bromsarna består av ventilerade skivor runt om, vilket är klokt med tanke på att SSR väger nästan 1,9 ton och att toppfarten ligger på 210 km/tim – den är dessutom begränsad pga av att däcken är av HR-typ.

För att riktigt visa vilken sportig bil SSR är ska den nu alltså vara pacecar i Indianapolis 500. Det är fjortonde gången Chevroletbilar agerar pacecar i tävlingen sedan starten 1911, men det är definitivt första gången en flakbil är med. GM har preparerat två bilar som ska tjänstgöra i tävlingen den 25 maj, en ordinarie som sedan hamnar på Indianapolis Motor Speedway Hal of Fame Museum och en identisk back-up som ska auktioneras ut.

Det blir ingen reguljär SSR-import av den enkla anledningen att produktionen är begränsad och att Sverige inte tillhör de prioriterade marknaderna. Däremot kommer givetvis flera bilar att komma hit via specialister och privatpersoner. SSR är lite för kul att stanna på andra sidan Atlanten…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *