Audi TT 3.2 quattro 2004 – Boxsterdödaren

Audi trampar inte bara BMW och Mercedes-Benz i hälarna, utan oroar nu också Porsche. Audi TT 3.2 quattro har inte bara en 3,2 liters RV6:a på 250 hk utan också en mycket avancerad transmission hämtad direkt från motorsporten.

Så länge Audi envisades med sin turbomatade fyra i TT så var nog ingen i Porsches hemstad Zuffenhausen särskilt oroad. Boxsterns sexa var tillräckligt bra argument för det högre priset och det hjälpte heller inte Audi att man hade kvalitetsproblem i den ungerska fabriken i början av TT-produktionen – eller att bilarna måste modifieras för att stanna kvar på vägen. Men Audi gav sig inte och nu är problemen lösta.

Då är det dags att presentera TT 3.2 quattro som hoppar jämfota rakt in i Boxsternishen. 0-100 km/tim går på 6,2 sekunder medan toppfarten är begränsad till 250 km/tim. Audi betonar att hastighetsmätaren är graderad till 280 km/tim vilket borde hetsa TT-köparna att ta bort den elektroniska toppfartsspärren. Porsche Boxster S toppar ju 260 km/tim….

Audi hejdade sig inte vid att montera den 250 hk starka RV6:an i TT, utan gav den också en teknisk pärla till växellåda. DSG kallas den, Direct Shift Gearbox. Det är nu ingen direkt kopia av konkurrenternas system med robotiserade manuella växellådor, utan en helt egen uppfinning som först började användas av Walter Röhrl i en Audi Sport quattro S1 1985.

På ytan ser systemet ut som alla andra med paddlar och både automatiskt och manuellt läge för växelväljaren, men växellådan arbetar med dubbel ingående axel (den ena är ihålig med den andra axeln löpande invändigt) och två kopplingar i oljebad. Vitsen är att två växlar är ilagda samtidigt och växling sker genom att de två kopplingarna byter om – den ena är fri och den andra aktiverad. Systemet förutsäger sedan vad föraren vill göra och lägger i nästa växel uppåt eller nedåt så att växlingen är förberedd. Fördelen är att växlingen går betydligt snabbare än om växelförarna ska flytta drev i lådan. Den dubbla kopplingen kan också ge allt från mjukstart till hårda prestandaväxlingar beroende på vad styrdatorn anser behövs.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *